Planer

Jag vet  inte vad jag vill göra med mitt liv, och jag har ingen som hellst aning om hur jag ska ta reda på det - men vad Fan gör det egentligen ?!

Jag har flyttat hemifrån, jag är 19 år fyllda och jag tar snart studenten.. Många skulle säga att det är dags för mig att bli vuxen och börja planera mitt liv - till vilken nytta?! Jag blir bara så sjukt förvirrad över hur folk pratar över huvudet på mig och mer eller mindre talar om för mig hur jag ska göra med mitt liv för att få det att fungera. Vissa säger att jag måste skaffa mig en plan för hur jag ska göra med utbildning, jobb, boende och hela kittet. Andra säger att jag har sån tur som inte har bundit mig någon stans så jag kan göra vad jag vill med mitt liv.
Jag ville flytta till Uppsala när jag va liten, och egentligen hade jag bara tur att jag kom hit för det var inget jag egentligen väntade mig. Jag ville bli sångerska när jag va yngre, men jag insåg snart att jag inte kan sjunga en ton. Jag behöver en fast inkomst, men det sket sig när företaget jag jobbade för gick i konkurs. Jag behöver någon stans att bo - men andrahand funkar aldrig och jag måste flytta härifrån till sommaren. Det jag vill säga med dehär är att Inget blir som man tänkt sig ! Planerar man så kan man egentligen inte annat än bli besviken då man inte hinner med, något annat kommer ivägen eller då ens planer inte lever upp till sina förväntningar.
Aneldningen till att jag inte vill planera saker och ting är väl egentligen för att jag är rädd för att det ska bli tråkigt och att jag inte vill göra det jag tänkt, så alla mina andra planer spricker. Jag vill kunna göra saker när jag vill, hur jag vill och var jag vill just för att undvika att mitt liv hamnar på rutin! Jag vill kunna känna mig fri och ha tid för sponanitet, vilket jag anser är en del av kicken man får i livet. Ofta när livet hamnar på rutin blir allt bara tråkigt och enformigt, vilket jag tror resulterar i diverse ålders-kriser (man inser snart att liver är på väg att springa ifrån en och man gör inte längre de saker man drömmer om att få göra). Ofta har jag fått höra om mina begränsningar, vad jag kan och inte kan göra. Det har präglat mitt liv så länge jag kan minnas, men nu vill jag göra något åt det! Jag vet att Om man verkligen vill göra något så går det ! Allt går, bara man vill ! Jag tänker leva mitt liv och göra det som känns bra för stunden, för planerar jag kommer det gå åt helvete iallafall ! För vems planer om livet håller egentligen livet ut, och hur roligt var det om man gjorde som man tänkte från början ? Jag tror inte på ordet föralltid.. Man lever i nuet och det är det enda som räknas i slutändan !

Det jag vill säga är att - bara för att man är 19 och är på pappret klassad som vuxen så betyder det inte att man måste agera därefter. Man är inte äldre än man känner sig och jag anser mig inte vara vuxen - därför agerar jag därefter! Kalla mig omogen - jag lever iallafall livet jag alltid drömt om ! Gör det som känns bra, inte för att någon annan säger åt dig, utan för att du verkligen vill göra de !
Ångra hellre det du gjort än att ångra det du aldrig gjorde !


Solnedgång
Jimmy Eat World - My Sundown :
I see it around me, I see it in everything, I could be so much more than this. I said my goodbyes, This is my sundown, I'm gonna be so much more than this
Tankar | |
#1 - - Madde:

Jag betalade 119 kronor, ett riktigt kap för mig eftersom det är svindyrt i Oslo!! =)

#2 - - Anonym:

Precis vad jag känner, det är fan ingen idé att planera något för allt går i spillror ändå och där står man själv - besviken för att man gick på det där med planering igen.. helgen är det längsta jag kan planera. :P

#3 - - Killen som tar steget för att ändra andra.:

Visst anledningen till att man inte ska planera är nästan att de blir för grundligt, du tar med en massa småsaker därför hoppas man mer på att lyckas. Jag har en "plan" men de är mest för att jag vet att jag får ett fast jobb direkt, annars så glider jag bara med:) Jag skulle aldrig klara mig utan en plan, visst planer faller alltid ihop men de är för att man har förstora krav. I dag handlar de för mycket om pengar, men jag tror mer på din ide att leva livet :) You go girl!

#4 - - emil:

stackars dig kakan... du behöver ett jobb. ett riktigt jobb, som du kan stanna på resten av livet ut som alla andra som inte kan komma på vad de vvill göra.-.. nej men va fan,, lev istället, tänk inte för mkt på framtiden, lev nuet..

#5 - - Mattias F:

Helt rätt, orka planera upp livet och leva därefter.. Skulle ha tröttnat rätt snabbt jag.. Nä ta dagen som den kommer och impulshandla hej vilt ska man göra. ^^

Upp