Alla förhoppningars dag

I ärlighetens namn så finns det nog inte en dag som jag ogillar så mycket som Alla Hjärtans Dag ! Varför i hela fridens namn måste man sätta en dag på kalendern då vi ska visa våra när och kära vår uppskattning, vi ska köpa presenter och tala om för folk hur mycket dom betyder för oss - BARA för att alla andra runt om hela världen också gör det !

Förhoppningar om en blick, en komplimang, en present - Kärlek ! Klart som fasen alla går runt med förhoppningar en dag som denna.. Om det så bara är den där lilla blicken från killen i skolan som man faktiskt i smyg spanat in i matsalen, om man ändå bara kunde få en blick tillbaka just på Alla Hjärtans Dag ! Eller bara att någon skulle bjuda på en drink när man står och hänger i baren just ikväll.. Varför är det just Idag som allt ska hända ? Man ska få den där blicken, man ska få den där rosen, man ska få den där bekräftelsen av att personen man håller av faktiskt tycker om en tillbaka !? I själva verket kan inte en dag som denna bli så mycket annat än en enda stor besvikelse ! Oftast har man så sjukt höga förväntningar på hur hela dagen ska se ut och vad som ska hända, men ofta så inträffar inte ens hälften och ribban på de förhoppningar man lagt rivs åter igen.. En enda stor besviklse !
   Som sagt gillar jag inte Alla Hjärtans Dag ett dugg, mestadels för att jag är en person som hellst inte har några förväntingar.. Men ska jag vara helt ärlig så känner man sig lite ensam när ens pojkvän vill umgås med sina vänner ikväll.. Men vafan, egentligen.. Det är den 14e varje månad, året om, och jag får fan träffa honom Varje dag ändå !? Varför ska jag ens reagera över att han inte vill umgås just ikväll ? Det är klart att man kanske hade önskat sig något speciellt just för att det är Alla Hjärtans Dag, men det är just de.. BARA för att Alla andra runt om i världen också önskar sig något speciellt från sin partner så gör även jag det !

En tanke som just slog mig.. Jag pratade med min käre vän Vincent i torsdags om just Alla Hjärtans Dag.. Vi kom in på det faktum att folk brukar säga "Grattis på Alla Hjärtans Dag".. Varför i hela helvete säger man Grattis ? Grattis för att du inte har någon att fira med.. Grattis för att du åter igen inte får någon present från den du tycker om.. Grattis för att du måste köpa presenter åt alla som förväntar sig att du ska visa din uppskattning mot dom.. Grattis för att du hittat kärleken och kan fira Alla Hjärtans Dag "på riktigt".. Grattis för att du åter igen känner dig lite extra ensam och värdelös.. Grattis för att du måste visa din uppskattning bara för att alla människor just idag ska vara extra gulliga och snälla mot varandra !
   Oj, jag hör själv hur jag låter som en sur gammal kärring när jag lägger fram denhär.. Men nej, tanken är fin med hela gulligullandet samlat på en dag om året, även om jag inte ritkigt gillar det !

Jag är en realist utan förväntningar ! Oftast iallafall..
Tankar | |
#1 - - Vincent:

Jag vet hur negativ du är mot allahjärtansdag, så jag orkar inte ens läsa hela inlägget, bara början å slutet. :P



Jag tycker att det är en bra sak ändå och förstår inte varför man ska vara så negativ mot den, det är en bra sak och många visar aldrig uppskattning och kärlek i vardagen så det är väl ett bra tillfälle att visa vad man tycker / vilka man tycker om.



Samma sak är det med förhoppningarna, det kan du ha vilken dag som helst - bara att det handlar om kärlek den 14/2 och man vet oftast vad man förväntar sig av personen man håller kär. (Till exempel om personen brukar göra romantiska saker eller liknande, och om den inte gör det så är det ju betydligt större chans idag - även om man inte har förväntat sig det.)



Dessutom, vad är det för skillnad på t.e.x Jul och Halloween?

Jul - Måste man ge presenter för alla andra gör det?

Halloween - Klä ut dig till nåt läskigt för att alla andra gör det? .. för att till en början va halloween till att fira dom döda, javisst, men att alla gör det samma dag? Det är alltså precis som alla hjärtansdag - fast motsatsen?



Tänk på att alla "högtider" inte har nån direkt mening längre i vårat samhälle och att allahjärtans dag kanske inte är något dåligt i alla fall - det är ju bara till att få in LITE uppskattning i våran hårda värld, och den lilla uppskattningen snackar du nu skit om?



Du vill alltså strunta i alla högtider, för vilken högtid är mer rätt än någon annan?



#2 - - emil:

Jag läser ju faktist din blogg och hade tänkt ge dig en glad hjärtlig hälsning, men va fan det behövs ju inte,.. eller jo. GRATTIS PÅ ALLA HJÄRTANS DAG

#3 - - Ira:

Man ska inte ha förväntningar på alla hjärtans dag och inte heller några andra dagar, det är då man blir som mest förvånad vid vissa tidpunkter man inte trodde. Och varför ska man just visa hur man känner DEN dagen? och man måste köpa massa saker..nej, det är ett dumt budskap!



#4 - - bea:

Bah, håller me dejdu, har typ alltid tyckt att alla hjärtansdag är en riktig plojgrej, visst kan det vara mysigt i sej att ha en spec dag att "fira" nära och kära på men damn :P

#5 - - ch:

jävla sittkissare! vi vet alla att ni sitter och gråter i duschen om ni inte fått nått på alla hjärtans dag.. och sen slänger ni iväg ett långt inlägg i er blogg om hur onödig alla hjärtans dag är.. medans ni käkar en låda ben & jerrys och kollar på gossip girls..

#6 - - Zarah:

men kakan... kom och kramas med mig!

man ska inte ta alla <3 daga seriöst. vi svenska är ändå typ sämst på att visa känslor. det har vi ju fått lära oss sedan vikingatiden. kärlek är som bäst när den kommer naturligt, och FAAAAN VAD långa kommentarer folk skriver! och vem fan är CH???????? vilken bitterfitta.. eller man. baah!

Upp