Utseéndefixerad IT-generation?

Nästan dagligen får jag höra om hur mogen jag är för min ålder, vilka kloka värderingar jag har för min ålder, hur mycket livserfarenhet jag har för min ålder.. Visst menar folk väl när dom ger mig dom komplimangerna och såklart blir jag glad över det också, men ibland känner jag bara en viss press så fort jag får höra det.. Det känns nästan som om jag Måste agera som mamman, att jag Alltid måste komma med kloka råd, att jag alltid ska förstå och agera utifrån vad som är rätt - eftersom de som säger det till mig uppenbarligen aldrig vart med om någon med liknande liv, eller hur man nu ska uttrycka det.. Men om det är något jag är less på att få höra så är det just det - "Du är så mogen för din ålder"! Visst är det som sagt något bra, men jag känner mig pressad.. Det känns som om jag får förväntningar på mig när någon säger det till mig, förväntningar om att man ska förstå hur det är att gå igenom en skiljsmässa, gå i förtidspension, få barn och Såklart ska jag också förstå, eller bara kunna resonera kring hur vårt överutvecklade samhälle sakta men säkert förstör vår värld!? Stora som små frågor.. Jag är bara 19 år gammal, och snälla låt mig vara just det - 19 år! Jag vill också kunna göra fel och se en anledning till det: "Men, jag är ju bara 19 år gammal.. Jag har fortfarande mycket kvar att lära!" Jag vill gärna säga det, men många har sånna förväntningar på mig att jag ibland inte vågar.. Jag vågar inte göra fel för att andra ska bli besvikna.. Hur moget är det egentligen? Visst att jag kanske har lite mer livserfarenhet än vissa andra 19åringar, vad vet jag!? Men det som stör mig mest är ändå bilden många äldre har om just folk i min ålder.. Vi ska tydligen bo hemma, inte ha koll på något  som har med ekonomi eller eget ansvar att göra, aldrig haft ett riktigt jobb, anse att World Of Warcraft eller CS vara det viktigaste och mest vesäntliga i våra liv, inte bry oss om våra medmänniskor och vår påverkan på dem, inte kunna lyssna och diskutera världsliga frågor.. Vad är det för bild folk har egentligen? Jag känner Många i min ålder som är Tusen gånger mogare, mer påläst och världsvan än vad jag är! Jag undrar just vad vår generation sänder ut för signaler.. Är vi verkligen den utseendefixerade IT-generationen som bara bryr oss om oss själva?

Utseendefixerad?
Sminkad och photoshopad.. Utseendefixerad IT-generation?
Tankar | |
#1 - - nina:

svar:jag vet inte riktigt,men man måste ju överdriva lite för att få en läsare att förstå mera.asså de är inte så att jag är emot de,läsaer deras bloggar ibland:)<3hoppas du inte tog illa upp..<3

#2 - - fisfrida:

Kaakaaan!!.. Hej!! Bra inlägg. Får mig att känna att jag verkligen tänker vara lite lustig av mig, och klistra in en "dikt"

från en spokenwordartist här i en kommentar som jag takade lite med för tre fyra år sedan på semifinal på poetryslam i hufudstaden.. Du kanske känner igen honom, han var med i "talang 2009" på 4:an också.

Lennart Bång. (haha roligt namn för övrigt). Han verkade ganska virrig som person om jag minns rätt. Men jag gillade verkligen den här, har liksom fastnat lite:

(hoppas att du uppskattar, och inte mår dåligt över att detta kommer att bli en rekordlång kommentar eller nått. HEHE. Men känns liksom som att du är en sån som skulle uppskatta den! Och ja, jag kom som sagt bara att tänka på den i och med detta inlägg)



Jag är 2000-talet.



Jag är 2000-talet, en digitaltv-box, en playstation 2, en mp3 spelare, en fyrsiffrig pinkod chockbantad på endast fem dagar och jag är särbo, en inplastad plastpappa med halva barn och dubbla partners med plastbröst betalda med plastkort och smslån



Jag är myspace och youtube, in-your-facebook at the tube, en irriterande ringsignal, en polyfonisk fåne, en bokmärkt hemsida utan insida för mitt inre barn är utbränt och mitt yttre skal ominstallerat – fettsuget, tandblekt, ansiktslyft, botoxfyllt, laserputsat och anabolpumpat



Jag är 2000-talet och nätpirat med Google på näsan och Explorer i halsen. Harry Potter som söker en sten. Bonde som söker fru. Dr Atkins som äter tofu, cashewnötter och lättsockrade mammutar. Dr Phil and have you read all my books



Jag är 2000-talet och jag får sms, inte samtal. Email, inga brev. Smileys, inga leenden. Gästboksinlägg men aldrig besök för jag är Stockholm, Söder och en stor stark, en vänster vegetarian, en fotbollshuligan på kravallturism, en reklejmad gatsten i ditt skyltfönster. Vasastan och latteliberal, av fullkorn och borstat stål med pilatesboll och ledarroll. Stureplan och metrosexuell, en Trojan på Spy Bar, en stekare med kotlettfrilla, ni vet en sån där framåtsträvande backslick. Förort, keff och knas, Ey len, slutta jiddra, jalla tagga ner eller jag kuttar dig fett, jag svär mannen



Jag är en cookie på webben, en rookie i bloggosfären, men en Fuglesang i cyberrymden för jag är smart, en Wikipedia, en tankesmedja, lägger kablar, kartlägger dna, löser Da Vincikoden. Händig, kan extremstajla, bygga Sverige och installera bredband men inte skriva för hand. Pilsk, ser hemmabios på bortamatcher, x-rated widescreen dvd på lcd platt-tv, smeker pekdon och busar med musar



Jag är 2000-talet och jag har allt jag behöver. Mjukporr på min hårddisk, GI-tabell på min snabbmeny och en sökmotor i min etanolbil. Jag har brandvägg men ingen brandvarnare, spamfilter och virusfilter men inga kaffefilter för jag dricker vuxenvälling på Coffé Houses, lämnar rondellhunden på hunddagis, tar Chihuahuan i väskan, kamphunden i repet och gör en pudel om han biter dig



Jag är Big Brother Lennart i realtid, invald och utröstad, bortgjord och hemskickad. Sudokun med rutnätet, pokern på nätet. Jag är spritimport och turistexport, pro-fred och anti-bush, protein och antioxidant. Uppkopplad och inkopplad, kopplar av med digital 3G, virtuell 3D och sex i trekant



Jag är 2000-talet, fildelad utan markup, oklonad utan backup. Uppgraderingsbar och nedladdningsbar, ihopfällbar och bärbar, fjärrstyrd och trådlös, take-away to-go, i en storlek som passar alla. Ett biomekaniskt mirakel med Red Bull vingar, Turning Torso och en snabel, -a. Jag är den utan socker, ekologiskt tillverkad, för god för att kolsyras och det finns bara ett sätt att stoppa mig - i munnen

#3 - - Jimmy Gunnarsson:

Du är mogen för din ålder , men visst har du säkert mer livserfarenhet än de flesta också. Men framför allt så har du kommit till insikt i ditt liv. Däremot så har du missat att prioritera dej själv , du kan inte vara alla till lags och ta dej an allas problem bara för att du ofta kommer med många kloka ord. Det blir som sagt ett stess moment och dom runtomkring dej som förväntar sej massa från dej blir automatiskt eneri tjuvar. Du måste som sagt lära dej att säga ifrån och prioritera dej själv. Jag har själv haft samma problem , visst de är jätte kul att kunna hjälpa sina nära och kära med sin synd på det hela och man får farmför allt känna sej viktig och omtyckt. Men det håller inte i längden , man kan inte lägga sej an alla sina nära och käras bekymmer.

Upp