Måsten, förväntningar och stress

Jag tror just att min tid i Stockholm har satt sina små spår på mig.. Jag känner av stress varje dag, och det oroar mig en aning..

Måste -
   Det finns ett ord jag verkligen inte gillar - Måste ! Personligen blir jag mest bara deprimerad, stressad och pressad varje gång någon säger åt mig att jag Måste göra något.. Men egentligen.. Varför Måste man saker i huvud taget ? Jag personligen anser att enda gången man verkligen Måste göra något är då det handlar om Liv eller död ! Resten är egentligen bara saker man Borde göra.. Man Borde städa eftersom det blir rätt skitigt efter ett tag, men man dör inte om man inte städar ? Man Borde gå till skolan för att inte hamna efter och det blir jobbigt, men man dör inte om man skulle hamna efter ? (Säkert handlar det om liv eller död om man drar det till sin yttersta spets, men då långt orkar jag inte tänka just nu) Jag säger inte att man ska bli latare eller något sånt, men för mig känns allt mycket enklare om jag vänder på allt och säger att jag Borde göra en massa saker istället för att jag Måste.. Något jag inte heller gillar som jag förknippar med detta är, som jag sagt förut, förväntningar ! När någon säger åt dig att du Måste göra något så har helt klart den personen en slags förväntning på dig, och det är de jag inte klarar av.. Kanske är det därför det känns bättre om man säger att man borde göra något, just för att förväntningarna känns lägre ? Äh vad vet jag, men det låter iallafall logiskt i mitt huvud !

Förväntningar och stress -
   Något jag kom att tänka på idag när jag satt på tunnelbanan och läste Spelet av Neil Strauss är att människan idag är så fruktansvärt beroende av att hela tiden få så många intryck som möjligt på en och samma gång ! Jag har aldrig tänkt på det fören det stog ordagrant i boken.. Vi nöjer oss sällan med att bara göra en sak, bara prata, bara lyssna på musik, bara titta på tv.. Nej, nu när jag väl tänker på det kommer jag på mig själv med att titta på tv, skriva blogg, lyssna på musik, snacka på msn och äta nötter på en och samma gång ! Liksom, vafan ? På något konstigt sätt känns det som om man är lite rädd för att inte hinna med alla "måsten" och gör därför så mycket man bara kan på en och samma gång.. Jag vet inte, men jag påverkas iallafall av alla dessa "måsten" och den där bilden av en ideal-människa som ska hinna med att jobba, sköta familjeliv, träna, blogga(jääävligt viktigt för att leva ett modernt liv), städa, umgås med vänner, ha en hobby och samtidigt hinna tänka på sig själv och Dessutom planera sin tid, för att sen planera in tid för att planera ? Hur logiskt låter det egentligen ? Det känns på något sätt som om man uppmanas till att stressa för att hinna med alla "måsten"..


Det slog mig just ! Jäklar.. Jag har inte tänkt på det här förut ! Förväntningar, måsten och stress är alla paralleller med varandra - iallafall i mitt huvud ! Jag säger inte måste utan jag säger borde, jag hatar förväntningar och jag stressar aldrig ! Kanske det låter ologiskt, men av någon anledning känner jag hur det hänger ihop ! Man kallas ju inte Skalman utan en anledning menar jag.. Jag är aningen seg och låter kanske tankarna sväva iväg ibland.. Men det fungerar iallafall i mitt huvud !



- Förövrigt.. Jag tycker faktiskt att Victoria kan betala sitt bröllop själv !
Tankar | |
#1 - - Erika:

"måste, borde, skulla ha..." allt sånt som borde (!) strykas ur vokabulären! -Jag har också läst "Spelet", den var..hmm.. mysko, intressant, kanske tänkvärd. den väckte tankar och funderingar, helt klart.

-hur hade du/ni det i lule? skriv gärna i min fb :)kram kusin!

#2 - - emil:

men kakan,, jag trodde inte att bloggen skulle bli personlig... men men det är bra :D:D:D



personligen gillar jag stressen, jag MÅSTE skjuta upp saker och ting för att de ska bli gjort, MÅSTE ha press på mig, då lyckas man..

#3 - - Killen som tar steget för att ändra andra.:

Klart vi stressar oss idag, som du säger "vi gör allt på en och samma gång". Har funderat själv på de där med ordet "Måste" och så du beskriver då är jag mållös, har inget att säga. :)

#4 - - Karolina:

Tack så mycket för att du verkligen läser mina fruktansvärt spårade inlägg "Killen som tar steget för att ändra andra" ^^ det värmer !

#5 - - emil:

och jag som funderar på att byta namn på min blogg till blondinemil....

Upp