Antiblogg-blogg

Mitt liv är för tillfället i kaos, för att förklara det långa uppehållet av bloggandet.. Om nu någon verkligen bryr sig - egentligen?!

Ja, jag kommer fan inte ifrån det faktum att jag verkligen inte gillar bloggar och allt vad det nu är.. Jag förstår alla som säger att dom inte läser bloggar i huvud taget, för Alla säger alltid samma sak "Men du kan ju iallafall läsa Min blogg, det gör väl ingen skillnad?". Men varför ska man tvinga sig själv att läsa något som man inte tycker är intressant - bara för att vara snäll?
   Igår pratade jag med en god vän om just bloggande, facbookande och twittrande.. Jag förstår egentligen inte att folk kan vara så pass naiva att tro att andra Egentligen bryr sig om vad man har för sig kl 15.03 på en tisdageftermiddag. Hur kan man tro att man är så pass intressant att man måste skriva det på internet så hela världen kan ta del av att man sitter på ett café med sin bästa väninna och dricker te, med ett fint avslutande "Jag skriver mer sen" i varje inlägg? Vad är så intressant med en kopp te och hur vägen hem gick till? Eller som när man skriver på facebook : "Nu gör jag makaroner", "Makaronerna var goda", "Jag åt makaroner förut, men jag är fortfarande hungrig".. Är det Så roligt att få en tummen upp för några jävla makaroner, eller en kommentar där det står så enkelt som "Meeeh, din stackare.. Gör mer makaroner då?"? Jag kan verkligen inte förstå att folk kan tro att andra verkligen bryr sig om sånna meningslösa saker?! Om man har jävligt mycket fritid och har jäkligt tråkigt - visst! Men vem har egentligen tid att läsa alla sina 38959860 vänners bloggar som uppdateras 12389490506 gånger om dagen - som alla handlar om fullständigt meningslösa saker, så som makaroner, te och strumpstorlekar (Vad nu man anser sig ha för roligt att dela med sig av).
   Det som Egentligen gör att jag reagerar är väl för att samhället blir så fruktansvärt digitaliserat ju längre tiden går. Vi träffas inte lika mycket nu som man gjorde förut, och hur många Ringer till någon innan man skriver på MSN eller kollar om dom uppdaterat sin status på Facebook? Jag själv skriver oftare på MSN till folk än jag ringer, och det stör mig så fruktansvärt mycket eftersom man får ut Så mycket mer av att prata på telefon eller träffas och göra något. Som jag skrivit tidigare så handlar det nog mycket om att man känner att man måste göra flera saker samtidigt (Just nu har jag förövrigt tre rutor på MSN som blinkar hejvilt och jag får mail från Facebook som rapporterar att det hänt något hela tiden). Men som sagt, digitaliseringen tar över och eftersom man, enligt mig, måste vara så effektiv man bara kan skriver man bloggar om vad man gör hela tiden för att så många som möjligt ska kunna hålla koll på en så dom slipper ringa - vad vet jag ? Det känns iallafall som den teorin som ligger närmast sanningen, iallafall i min värld.. Jag blir mest stressad över alla "måsten" - åter igen..

För att återkomma till bloggandet så föredrar jag att skriva en antiblogg-blogg som protesterar mot allt vad meningslöst bloggande heter! Jag anser att om man ändå ska ta sig tid att skriva något, som man sen tvingar andra att läsa - skriv något som folk bryr sig om och som kan leda till förändring, resten är bara meningslöst och slöseri med tid! (Om nu någon annars skulle vara så intresserad av vad jag gör en tisdageftermiddag kl 15.03 så får dom mer än gärna ringa!) Jag ser gärna att folk läser min blogg, men jag ber inte folk att göra det för att vara snälla. Jag skriver för dom som bryr sig - resten ska jag låta bli att besvära!
Tankar | |
#1 - - Sophie:

Jag läser din blogg för att jag vill och för att allt du skriver makes so much sense :). Jag läser din blogg just för att den är raka motsatsen till allt vad en blogg ska vara... Var glad för allt du gått igenom och för hur det har format dig. Du är så jävla bra!

#2 - - Victor:

Anledningen till att jag läser din blogg(som är den enda jag läser) är för att jag kan relatera till det mesta du skriver, det är trevligt att läsa att andra tänker i liknande banor som en själv.



På tal om digitalisering, och det antar jag att du håller med mig om, så är det ju självklart kanon på dom flesta vis, med alla möjligheter det ger, sålänge det är till för att hjälpa. Internet är framtaget som ett hjälpmedel och gör bara nytta om det nyttjas så, att fylla bloggar med meningslöst skit utan någon som helst relevans för mer än en människa blir ju mest bara menlöst.

#3 - - Killen som tar steget för att ändra andra.:

Klart man läser dig blogg, du går emot alla andra I LOVE IT! De gånger jag använder mig av internet för att visa vad jag gör, då vill jag bara göra narr av andra. Under året 2009 så sa jag en sak till mig själv, jag ska fan inte bry mig om något som inte relaterar till vem jag är. Därför är jag och läser din blogg, De punkter jag anser är viktiga i livet. Det är de ända jag bryr mig om.

#4 - - Emil:

nu är du negativ.. blogg är najs..!

#5 - - ch:

men för alla dom som inte har ditt nummer och som vill veta vad du gör på dagarna.. hemliga beundrare, vänner som bor utomlands och måste betala 50:-/min för att ringa..



eller för dom personer som vill veta vart man kan köpa olika balla prylar eller vilket smink som är bra..



eller som kanske är i en ny stad och faktiskt vill veta vart man kan få sig en riktigt schyst kopp kaffe? googla "gott kaffe i göteborg" och du kommer få upp en massa olika caffeer som påstår sig ha stans godaste kaffe.. googla "gott kaffe i göteborg + blogg" och du kommer få upp några bloggar med folk som faktisk smakat kaffet..



vist är det synd med digitalisering, jag föredrar handsrivna brev och vykort.. men det funkar inte så längre..

jag pallar inte skriva brev / ringa alla mina kompisar varje dag för att se vad dom har för sig.. det är betydligt lättare att klicka in på deras blogg och se vad dom har gjort..

ofta kanske det är meningslöst skit som att koka makaroner.. men ibland kan det vara så att dom gjort nått kul som jag ville veta och som jag aldrig fått reda på annars..



jag kan sätta min högra pungkula på att om du hade "38959860 vänner" så skulle du läsa deras bloggar mer än du skulle ringar, msna eller träffa dom.. det samma om du som jag har kompisar som bor utomlands..



om inte annat så är det ju uppenbarligen ett skitbra sätt att se vad äns ex hittar på för dumheter..



länge leve blondinbella och kenza!



#6 - - frida:

HOW I LIKE YOUUUUUUUUU!

Och alla dina tankar som jag har äran

att få ta del av här :*

#7 - - Karolina:

Det känns ändå som om jag har lite dubbelmoral, för om vi ska ta upp Google igen, CH, så skulle man också få upp min blogg om man googlar "blogg".. Jag skriver att jag ogillar bloggar i min blogg.. Hrm.. Det låter väl inte så jäkla smart alla gånger? MEN, det jag menar är att folk använder blogg som en slags uppdateringstjänst för att man tror att folk Verkligen vill veta vad man gör hela dagarna.. Det blir så Otroligt opersonligt! Visst kan jag hålla med om att det är svårt att hålla telefonkontakt med alla sina vänner hela dagarna, men hur mkt närmare kommer man inte varandra om man faktiskt pratar i telefon istället? På internet kan man idag lära känna en person utan att personen i fråga inte ens vet vem man är.. Så som "Killen som tar steget för att ändra andra", du känner mig förmodligen betydligt bättre än vad jag känner dig! Jag vet inte ditt namn, inte vart du bor, inte vad du har för värderingar.. Du vet allt det om mig ! Man skriver om sina mest personliga saker så hela världen kan ta del av det, men man har samtidigt ingen aning om vem som får reda på det - internet gör oss opersonliga i relation till varandra ! DÄRFÖR gillar jag inte bloggar, twitter, facebook och allt vad det är.. MEN jag sitter alltid på MSN och facebook själv - för att hålla mig uppdaterad ! Usch !

#8 - - bea:

Nä, jag gillar blogg ändå, jag är fast i träsket. Lite negativ är du måste jag påstå, men du har oxå ganska rätt, makaroner är tråkigt men det finns så mkt mer att veta oxå. Vissa skriver faktiskt om vettiga saker de gjort, som de är stolta över, andra mest för upmärksamheten det ger. Själv skriver jag mest för att jag är så inåthelvete bored, så jag skriver mestadels tråkiga saker (inte om makaroner) men sånt som rör mej personligen och som kanske inte rör andra lika mycket, tycker det är skönt att kunna skriva av sej nånstans ändå, och det är bra att det finns de som läser för då kan man få lite feedback once in a while..

#9 - - ch:

blondinbella har ca 230000 unika besökare i veckan.. och dom andra stora bloggarna på spotlife.se ligger runt 150000 unika besökare i veckan.. uppenbarligen så vill folk faktiskt veta vad främmande personer gör på dagarna!



jag har mellan 40 och 50 läsare på min blogg varje dag.. så många kompisar har jag inte.. så uppenbarligen finns det dom som vill veta vad jag gör på dagarna.. bara för att du inte vill hålla dig uppdaterad på andra människor via bloggar betyder inte det att det inte finns andra som gör det..



vi är nyfikna av naturen och jag tror alla människor har en liten voyeurist i sig som i smyg vill veta vad främmande människor hittar på.. på samma sätt som när man stannar upp och lyssnar utan för en dörr när man hör nån stöna innifrån, så stannar man upp på nåns blogg för att se vad dom har gjort..

#10 - - Karolina:

Jag håller ju med dig ! Det är ju det jag säger - folk verkar uppenbarligen ha så pass lite fritid att man faktiskt läser andras meningslösa bloggar, även din ! Allt jag säger är att jag, Personligen, tycker det är slöseri med tid.. Jag vet att det finns folk som verkligen uppskattar vanliga(tråkiga) bloggar, och kul för dem ! Dom har alla möjligheter i världen att gotta sig, men för människor som jag själv som faktiskt tycker att mer världsliga saker är värda att lägga ner tid på betyder mer, så är dessa andra bloggar bara nonsens ! All ära åt Kenza och Blondinbella som har lyckats fått sånt enorm uppmärksamhet för sitt ytliga sätt att leva ! Och CH, jag unnar dig verkligen 40-50 läsare varje dag.. Jag nöjer mig med mina trogna 10 pers som verkligen bryr sig om lite världligare saker än fest och sex !

#11 - - Elen:

Jag tror grejen är; 1. Alla älskar att prata om sig sjävla, egoismen. 2. Folk utan liv gillar att lägga sig i andras. Det är mänskligt och den bittra sanningen. Sen kan jag säga att för en blyg människa som inte kan ringa folk är msn en underbar genväg:)

#12 - - Killen som tar steget för att ändra andra.:

Klart jag vet mycket om dig, de som jag känner mig förvånad över är att du inte tar ett steg och frågar vem jag är? Är inte de vi är uppvuxna me "ställer man inga frågar får man inget veta?" Men självklart så vet du saker om mig redan nu, bara att du inte har lagt tanken till de! :)

#13 - - Linnsan:



Jaa, nu har det gått upp för mig, för nu vet jag att du inte är i krokarna utan att glömma bort mig! kommer du hem den 15 Juli? =) Det ska du göra, det ser jag fram emot!

Upp