Gina Tricot-chick vs. Suicide Girls

Vem kunde tro att jag ens skulle fundera på att falla för grupptrycket, eller ens ordet "normal"?

Jag har kommit till ett ganska stort dilemma i mitt liv - Min stil. Jag älskar piercingar och tatueringar, det tänker jag inte blunda för, men jag märker också att med piercingar följer inte precis framgång inom jobbvärlden!? Jag vill arbeta med människor, hellst som inredningsdesigner eller i butik - det vet jag! Jag har dock sagt till mig själv: "Aldrig att jag skulle ta ett jobb där dom inte respekterar mig för hur jag ser ut". Men i ärlighetens namn kände jag redan för ett år sedan, när jag jobbade som inredningsdesginer, att jag inte blev lika seriöst bemött av alla mäklare, kunder och återförsäljare man träffade inom branchen med min, inte alls så extrema, stil.

Bara det lilla faktum att jag älskar baggy-jeans har också blivit ett "problem". Jag har så många gånger fått höra "Men ska du inte köpa dig ett par tajta, riktiga, jeans? Du kommer passa på bra i det!" Ja, jag köpte mig ett par tajta jävla jeans och jag bara använt dom två gånger - en gång som tajta och andra gången med halva röven framme, precis som jag gillar det! (För ja, det kan faktiskt vara så att man inte trivs med att klämma sönder alla jävla organ i magen eller få rövsvett bara av att försöka få på sig dom där helvetes-byxorna.) På morgonen på väg till inredningskunder tänkte jag många gånger till både en och två gånger innan jag skulle sätta på mig mina baggy-jeans som jag egentligen gillar mest, men valde ofta istället dom obekväma och halv-slimma jeansen mest för att känna mig mer accepterad av kunden till den där 5 miljoners-lägenheten man skulle inreda den dagen. Löjligt men sant!

Och hur många gånger har jag inte fått höra: "Men du passar så mycket bättre utan dom där stora hålen i öronen"? Jag gillar mina stora hål i öronen, och ja - jag funderar på att göra dom större, men när dom orden kommer från människor man verkligen tycker om gör det ont och det får en på andra tankar. Jag har också länge funderat på att pierca mig mer och även skaffa någon tatuering, men av erfarenhet så funderar inte det i praktiken för en karriär. Man ska vara lagom, normal och inte sticka ut för mycket. Ska man då verkligen behöva se ut som en Gina Tricot-chick eller en copy av Blondin-Bella bara för att komma någon vart?

Jag blir arg på mig själv att det är så, fast det kanske mest har med min inställning att göra. Om jag tror att piercingar och tatueringar förhindrar offentlig framgång så blir det ju också så. Men.. Är det inte så egentligen? Hur många har sett en Lukas Zpira-copy läsa upp vädret i TV4? Eller kanske en Suicide Girl som värdinna för Alfred Nobel-galan, eller ens om flygvärdinna? .. Nej, juste!


vs.
Vem duger bäst åt TV4-vädret?
Tankar | |
#1 - - Knix:

Framgången kan man garanterat få även fast man är piercad och tatuerad. Visst, det blir säkerligen svårare inom vissa branscher och vissa jobb lär man bli helt utestängd från, men vill man verkligen ha ett jobb där man inte får vara sig själv?



Klart att du som inredningsdesigner kan se ut som du vill. Folk är bara inte vana att se folk med en "annorlunda" stil, men i slutändan är det ändå din personlighet och ditt yrkesmässiga kunnande som väger tyngst, det är jag säker på!



Jag säger stå på dig, backa inte en tum och våga vara den du känner att du är!



//We who are not as others

#2 - - Karolina:

Precis - vissa branscher blir man totalt utesluten från! Men den frågan jag då ställer mig är: Ska man verkligen förändra sig för att andra anser det vara "fel stil" för ett yrke, om man verkligen vill ha jobbet? Det är Där jag är så otroligt kluven.. Det bästa vore väl att leka Blondin-Bella och glida in i en förmögenhet baserat på utseendefixering med tajta jeans, dyra smycken och stora bröst!

#3 - - Knix:

Vill du verkligen ha ett sådant jobb så visst, it's your choice! Har jobbet i fråga ett total förbud på allt annat än Blondin-Bellor och Gina Tricot-Chicks så har du väl inte så mycket val, men jag skulle aldrig kunna leva med mig själv.



Men alla har ju olika drömmar och mål här i livet. För mig är ett jobb ett sätt att få in pengar på, och det ska inte på något negativt sätt få påverka hur jag lever eller ser ut i övrigt.

#4 - - Madde:

Men neeeeeeeeeeeej!! Om samhället inte kan respektera alla individer som de är så måste man tvinga det till det! Som du skriver så har du absolut ingen extrem stil, ändra för sjutton ingenting! Det är samhället som måste ändra sina normer och det enda sättet för det att ske är att man står på sig. Bevisar att man är precis lika duktig, snygg, ambtiös, passande (osv.) som "gina-tjejerna". Jag skulle vilja påstå att det är bra mycket modigare att våga ha en egen stil, sticka ut i mängden och våga vara sig själv än att ha på sig tajata jeans bara för att "alla andra har det"... Håll opp med tullet jenta mi! jag tycker om dg precis som du är, och det ska fan alla andra göra också!! Så det så...

#5 - - tant linda:

Men fröken!

Här har du en fd KULTURSAMORDNARE som hade 2 piercings i näsan, snakebites, en heltatuerad arm och kängor!!!

Visst kändes det som att man stack ut lite på kommunalråden och liknande officiella möten- men det är verkligen som du gör det till!

Mitt skrot tillsammans med en fin kavaj och snygga byxor funkade perfekt. Det handlar om att inte se sig som offret. Tror du att folk särbehandlar dig så kommer de göra det, endast för du förmedlar den känslan genom ditt kroppsspråk och sättet du möter människan på.

Töj öronen om du vill, tatuera dig om du vill, kör på för fan. Skit i allt lev fort och dö ful som svullo sa ;)

#6 - - Knix:

Sv: Tur att jag har en kropp som väger upp det istället då.. Nu är dock badbyxorna lika awesome som resten.

#7 - - tant linda:

Mja. klart jag har skorna på inomhus! Men bara när jag premiär-går dem ^^

#8 - - Knix:

Sv: Samlar argument? Vad har UFC med religion och ridsport att göra?



Och ja.. den gick bra, höll uppe i en månad.. Hur länge var det du klarade av att avstå chips och godis?

#9 - - My(s) kind of art:

Hej och tack så mycket för kommentaren! Jag måste säga detsamma, det du skriver om och hur du formulerar dig är riktigt bra. Jag tycker du är så frän som törs stå för vem du är plus att din stil är skitsnygg, du ska inte ändra på dig någonting, det är ju trots allt personligheten och stilen som framhäver en designer :) Bli inte en till sån där stureplansfjant som bara hänger med strömmen... haha

Upp